Det finnes andre artikler rundt om på nettet med nesten samme overskrift som dette. Men de jeg har funnet tar det hele fra et kundeperspektiv. Her ser jeg på hva du skal spørre om når du tilbys jobb gjennom et bemanningsbyrå. Men er du kunde, kan du med fordel lese gjennom dette for å få litt grunnlag for utdypingsspørsmål når bemanningsbyråene forteller om prosessen sin.

1 – Hva skal du bruke meg til?

Dumt spørsmål, tenker du kanskje. Selvfølgelig skal du brukes til å gjøre en jobb hos en av selskapets kunder. Men det er ikke den delen jeg er ute etter her.

La oss si at du får en henvendelse på LinkedIn fra et bemanningsselskap. Du får vite at du er en match på en sånn og slik stilling hos en navngitt eller anonym kunde. Spørsmålet du da skal stille er:

  • Skal dere bruke meg til å løse en konkret forespørsel dere har fått fra en kunde, eller skal dere bruke CVen min til å prøve å selge inn bemanningsselskapet deres hos en potensiell kunde? Langt spørsmål, men trekker du pusten først går det greit.

Faktum er at det fins hundrevis av bemanningsselskaper der ute og alle kjemper om de samme kundene. Kunder blir ringt ned av bemanningsselskaper som vil selge tjenestene sine, og disse tjenestene er mye lettere å selge hvis de kan vise en fin vare de kan vise fram. Denne varen er deg. Ikke la deg bruke som døråpner. Eneste unntaket er hvis kunden er et selskap du virkalig ønsker å jobbe for og der du på alle tenkelige måter og uten hell har prøvd å komme deg inn på egenhånd.

2 – Kan jeg stole på deg?

Når du overlater CVen din til et bemanningsselskap skal du ALLTID bli spurt før den sendes til en potensiell oppdragsgiver. Du skal vite om og godkjenne hvilke firma du presenteres til, og du skal ha kontroll på hvor CVen din befinner seg til enhver tid. Dette er spesielt viktig hvis du har egne parallelle søknadsprosesser på gang. Om et firma får CVen din fra ett eller kanskje to bemanningsselskap pluss fra deg direkte, er det du som fremstår som en tulling uten kontroll, selv om bemanningsselskapene er de skyldige. Dermed er det du som ryker på hodet ut av alle rekrutteringsprosesser i det aktuelle firmaet.

Bemanningsselskapene vil påstå at dette er noe de passer nøye på, og det er faktisk riktig i de aller fleste tilfellene. Men det finnes noen cowboyer der ute som ikke tar dette så nøye.

3 – Har du tid til meg?

La oss si at et bemanningsselskap har presentert deg til en kunde, og etterpå hører du ikke noe fra dem og det begynner å gå noen dager og plutselig er det langt uti uken etterpå og du bestemmer deg for å ringe dem. Når du ringer skinner det tydelig gjennom at du er glemt.

Du får unnskyldninger som at de har ikke fått tak i, eller fått svar fra kunden, mens du hører intense muse- og tastaturklikk i bakgrunnen, et helt klart tegn på at de prøver å finne ut hvem du egentlig er.

Spør selskapet om tidsplanen i den aktuelle prosessen og når du kan vente tilbakemelding. Be om å bli holdt oppdatert. I mange tilfeller vil du svar som; «det er vanskelig å si» og «det pleier å ta…..», og det er noen ganger helt korrekte svar enten du liker det eller ikke.

Kundene er ikke alltid kjappe i beslutningene de heller, så får du sånne svar må du forberede deg på litt egeninnsats ved å følge opp bemanningsselskapet hyppig slik at de føler litt press for å følge opp kunden.

Og som et oppfølgingsspørsmål og overgang til neste spørsmål kan du spørre hva som skjer om du ikke får jobben. Rykker du tilbake til start eller vil vedkommende konsulent holde deg varm og jobbe aktivt i samarbeid med deg for å finne noe annet.

4 – Vil du huske på meg?

Når du kommer ut i jobb skal du følges opp av din kontakt i bemanningsselskapet. De skal se til at du blir vist til rette på arbeidsplassen, om nødvendig får tilstrekkelig opplæring, at HMS-greiene er på plass og alt sånt. Underveis i oppdraget skal du også følges opp.
Hyppigheten er varierende, og litt av dette kan du påvirke selv.

Men den viktigste oppfølgingen skal komme når oppdraget nærmer seg slutten. Spør bemanningsselskapet hvilke rutiner de har for å følge opp muligheten for forlengelse av oppdraget, og om det ikke blir forlengelse eller ansettelse, hva de gjør for å få deg ut i nytt oppdrag så snart som mulig. Ikke gi deg før du får et svar du er fornøyd med. På slutten av oppdraget vil det vise seg om de holder det de lover. Det er ikke ulovlig, og det skader heller ikke å lage en privat plan B.

 

Nå virker det kanskje som jeg fremstiller bemanningsbransjen som en suspekt gjeng, men faktum er at de aller fleste aktørene er seriøse selskaper med strenge profesjonelle og etiske retningslinjer og dyktige ansatte som gjør en utmerket jobb til fordel for både kunde og utleid personell.

Det er derfor en stor mulighet for at du vil føle deg godt ivaretatt av det selskapet du velger. Men i en hektisk hverdag kan også disse glippe. Da har du lov å ta det opp med dem.

Men når konkurransen er hard vil det også dukke opp aktører som lar det gå veldig fort i svingene og ikke er så nøye på noen av de fire punktene.

Bemanningsselskapene skal tjene to herrer. Deg og kunden. De skal levere et så godt produkt som mulig til kunden. Dette produktet er deg, og hvor god du er kan være avhengig av hvordan du blir behandlet av din kontakt i bemanningsselskapet. Du er ikke et godt produkt hvis du går rundt og er sur og grinete på jobben fordi du ikke får kontakt med din nærmeste foresatte hos din arbeidsgiver (for det er det han eller hun i bemanningsselskapet er). Da handler kunden et annet sted neste gang, og du blir sittende med svarteper om ikke det snakkes ut og ryddes opp.

I tillegg skal bemanningsselskapet gjøre sitt beste for å holde deg i arbeid, se til at du trives og at alt er OK der du jobber, og gjøre sitt ytterste for å finne nytt oppdrag til deg når den tiden kommer.  Klarer de det blir du en god ambassadør for selskapet, noe som igjen gir nye salg når du anbefaler byrået til andre eller selv havner i en posisjon der du skal kontakte bemanningsselskaper.

Til syvende og sist er det personlig. Velg det selskapet der du føler deg mest velkommen og best ivaretatt.

Denne artikkelen ble først publisert på LinkedIn Pulse 27. april 2015

 

Ønsker du å kommentere artikkelen, finner du kommentarfelt litt lengre nede på siden. Vil du heller kommentere direkte til meg kan du bruke skjemaet på kontaktsiden. I begge tilfellene vil jeg svare så fort jeg kan. Jeg setter også pris på om du deler artikkelen på sosiale medier.

Tweet
Share
Share
+1
0 Shares