Nå har bloggen vært live en måneds tid og det er på tide å gjøre en oppsummering. Det har vært noen spennende uker, og det har vært mye mer arbeid enn planlagt.
Det er ikke det å skrive innhold som har vært arbeidet, der har jeg vært noenlunde i rute med ca en ny artikkel pr uke. Arbeidet har vært tekniske greier for å få alt på stell og sikkert. Innimellom kan det virke som jeg ikke har lært noe i det hele tatt gjennom et langt yrkesliv. Nå mener jeg ikke på generelt grunnlag, men i forhold til hvor lang tid IT-prosjekt og data-ting tar.
Innimellom kan det virke som jeg ikke har lært noe i det hele tatt gjennom et langt yrkesliv.Click To TweetOm en ser bort fra kostnadene ved å sette opp denne bloggen, så har alt annet sprukket i forhold til planen. Og med alt annet så mener jeg tidsbruken. Dette er nesten mitt eget lille statlige IT-prosjekt. Men kostnadene er under kontroll. Om du gjør arbeidet selv og ser bort fra verdien av din egen tid, er den reelle kostnaden med å sette opp en blogg som dette godt under 1000 kr. Da er ikke kaffe medregnet.
Så var det forsinkelsene. En WordPress-installasjon er nesten det enkleste du kan gjøre. Det er et så brilliant stykke software at det er utrolig at det er gratis. Det er ett klikk, så må du legge inn litt informasjon om databaser og passord og greier (alt dette har du fått fra leverandøren din da du bestilte domenenavn og webhotell). Så et klikk til og du er ferdig.
Men ikke denne gangen. Åneida. En ødelagt fil et eller annet sted krasjet det hele etter første klikk. Og jeg visste ikke hvilken, siden jeg ikke hadde tilgang til loggfiler som kunne gitt svaret. Det er mange steder det kunne gått galt. Filen kunne vært ødelagt i installasjonspakken fra WordPress, under min utpakking eller under opplasting til webhotellet. Jeg gjør alt om igjen flere ganger, googler etter hjelp, drikker kaffe, men uten resultat.
Til slutt må jeg kaste inn håndkleet og kontakte support for webhotellet. Kjapt og lett, og nesten med en gang lokaliserer de feilen, bytter ut den ødelagte filen, gir meg tilgang til loggfiler slik at jeg kan identifisere feil på egenhånd senere, og varsler meg om at nå er alt OK. Det er på grunn av slik god service at jeg har brukt Domeneshop i alle år. (Dette er ikke sponset av Domeneshop – jeg syns bare de fortjener å bli nevnt når jeg skryter av dem).
Til slutt må man av og til kaste inn håndkleet og kontakte support.Click To TweetSå var det installasjon av themet som er valgt. Nesten like enkelt. Laste ned pakken du har kjøpt, zippe den ut og laste opp en annen innebygget zip-fil via administrasjonspanelet i WordPress. Men du er ikke ferdig med det.
Et avansert theme har innstillinger for alt. Du kan forandre og flytte rundt på nesten et hvert element i designen gjennom et avansert administrasjonspanel. Det tar tid å finne ut av dette. Det finnes selvfølgelig både en god manual for det hele pluss et supportforum, men av og til leser du deg blind på manualer og forum og blir nødt til å kontakte support med et idiotisk spørsmål. Og det var det som skjedde.
Men også her kom svaret kjapt og med en detaljert beskrivelse av hva jeg måtte gjøre. Takk til gjengen på TagDiv for god hjelp. (Heller ikke dette er sponset, de fortjener hver krone de får av meg).
Fasiten er at alt tar minst dobbelt så lang tid som du tror. Gjerne mer. Og når en går live med artikler samtidig som en utvikler og tilpasser så er det mange ting som kan skjære seg. Men det har stort sett gått bra.
Artikkelen er stengt for kommentarer. Vil du kommentere direkte til meg kan du bruke skjemaet på kontaktsiden. Jeg vil svare så fort jeg kan. Jeg setter også pris på om du deler artikkelen på sosiale medier.