Det er med litt følelse av ydmykhet og angst at denne bloggen nå blir lansert. Men nå er jeg i gang, og siden jeg nå starter uten så mye planlegging og forberedelser som jeg normalt ville styrt med, tenkte jeg at jeg skal bruke denne metabloggen til å fortelle om hva jeg gjør, lærer og roter til underveis.

Mange har startet blogger og nettsider opp gjennom årene. De fleste har gitt opp etter en liten stund. Min egen nett-debut var for snart 20 år siden da jeg produserte noen hjemmesider for meg selv og andre ved hjelp av håndkoding i Notepad. Inspirert av en kollega som i sin tid hadde pugget alle DOS-kommandoer satte jeg meg ned og pugget tags og attributter i datidens gjeldende HTML-versjon. Det var egentlig ganske fort gjort. Etter hvert kom det forskjellige editorer som gjorde kodingen mer oversiktlig, men det var fremdeles håndarbeid.

Så kom databasene og bedre editorer, og nå kunne en oppdatere sidene uten å håndkode noe. Bortsett selvfølgelig fra CGI-script som var nedlastet fra rundtomkring og som selvfølgelig måtte tilpasses. Så da måtte en prøve å lære seg CGI og Perl-programmering. Når en endelig hadde fått teken på det, så var det PHP som gjaldt og en måtte begynne på nytt igjen. Og plutselig hadde forskjelloge omstendigheter ført til at jeg startet eget firma der en del av aktiviteten var å lage nettsider for andre.

Nå trenger en ikke kunne noe av denne programmeringen. Nå går alt av seg selv. Begynner en å tukle med noe utover det en kan tukle med så går det på dunken når neste oppdatering kommer, eller før.

Men uansett, jeg sa litt oppe her at mange bloggere gir seg før de egentlig kommer i gang. De starter med gode intensjoner om å skrive, lanserer en blogg, og så går det helt i stå. De får skrivesperre, angst for hva folk vil synes, får ikke tid og alt det der.

Et av de viktigste spørsmålene en må stille seg før en går i gang med dette er; Hvorfor? Hvorfor skal jeg gjøre dette, og tror jeg at jeg har tilstrekkelig mye å si til at en egen blogg er stedet fremfor periodisk posting i sosiale media?

Jeg for min del har tenkt gjennom dette, og øvd litt før jeg starter her. Jeg har publisert en del artikler på LinkedIn Pulse. Det har ikke vært gjort med blogging som baktanke, men det har gitt meg tilbakemeldinger på at jeg har noe å bidra med. Publiseringene på LinkedIn har vært godt mottatt og har inspirert meg til å sette i gang med dette prosjektet. Du kan gjerne si at jeg etter utallige oppfordringer (i hvert fall noen få) nå starter å blogge.

Tekniske løsninger

Det finnes mange kjappe og lette måter å starte en blogg på. Det er bare å registrere seg under et eller annet bloggsamfunn så er en i gang. Men jeg vil ha eget domene og egen løsning. Skal du gjøre det ordentlig er det veien å gå.

Eget domene er ikke noe problem. Registreringer under .no kan gjøres av båre privatpersoner og firma. Jeg har en leverandør som jeg har brukt siden 2000 og som er norsk, stabil, serviceinnstilt og flink. Du får domene, epost og webhotell for noen hundrelapper i året. Det finnes kanskje billigere løsninger, men jeg holder meg til det jeg vet virker. Kostnaden er dessuten så minimal at det spiller ikke noen rolle uansett.

Som motor i løsningen velger jeg WordPress. Det finnes andre løsninger, men etter min mening er det ingen som slår WordPress. Og utrolig nok er det gratis. Lastes ned fra wordpress.org og installeres på webserver av deg selv. Om du ikke er komfortabel med å gjøre en slik installasjon finnes det mange som kan hjelpe deg. Mange leverandører av webhotell har også installasjon av WordPress inkludert i pakken.

Oppå WordPress legger du designet for siden. Dette laster du ned som et theme (mal eller tema på norsk) fra en av titusenvis av leverandører for slike og installerer på WordPress.

Valg av design

Når en surfer rundt på nettet oppdager en fort at noen sider er mer lettleste og oversiktlige enn andre. En ser noen en liker og andre som en ikke liker. Dette er egentlig beste måten å drive research på når det gjelder hvilket design en skal bruke til bloggen.

Jeg hadde følgende krav til mitt design:

  • Det skal være ‘magazin style’. Dvs at det ser ut som en slags ‘avis’ der artiklene presenteres i en organisert form med nyeste først og sortert i kategorier.
  • Det MÅ være responsivt. Dvs at det tilpasser seg avhengig av om du ser på PC, mobil eller nettbrett. Dette er nå også en forutsetning for at Google skal indeksere nettsiden i søkemotorene sine. Over 50% av all nettaktivitet foregår nå via mobile enheter så det er viktig at siden er lesbar på mobil.
  • Den skal se bra ut på mobil. Selv om designet er responsivt er det ikke alle som er godt designet. Dette gjelder spesielt menyer og navigering. Her må det mye testing til for å finne noe du liker.
  • Det skal være lett å tilpasse og endre. Dette gjelder farger, logo og annet. Det må ha en lettbrukt og omfattende administrasjonsmeny som lar deg gjøre tilpasninger uten å tukle med kode.
  • Det skal være (relativt) lett å oversette. De fleste themes er engelskspråklige. Siden jeg har en norskspråklig side må det være lett å endre ord som menu og search uten å gå inn i koden. De fleste har greie løsninger for dette men ikke alle er like gjennomførte.
  • Det skal ha et godt opplegg for versjonsoppdateringer. WordPress oppdaterer til nye versjoner hele tiden. Jeg må være sikker på at mitt theme følger med. Dette har med sikkerhet å gjøre – jeg vil ikke ha bloggen min hacket.

Det finnes tusenvis av magazine style alternativer der ute. Det finnes hundrevis som er gode. Og mange av disse er gratis. Men skal du ha noe som oppfyller alle kravene ovenfor må du ofte betale litt for det fordi du velger et theme fra en profesjonell leverandør. Det er uansett ikke mye penger det er snakk om. De fleste ligger innenfor $40-60, så du blir ikke ruinert av dette.

Bruk av bilder

Når du velger å kjøre magazine style på bloggen forutsetter det bruk av mange bilder. Og her åpner det seg mange muligheter for å gjøre tabber.

Den første tabben kan allerede være gjort, nemlig å velge et design som krever bilder til hver bloggpost. For det første krever det jobb å skrive alle disse bloggpostene, og så skal du i tillegg finne bilder som passer. Og bildene må ha rett oppløsning og så må de være lovlige å bruke.

Det er her mange roter det til. Du kan ikke uten videre søke fram et passende blide på Google og poste det på bloggen din. Du må ha rettigheter, og om du har det må du kreditere opphavspersonen.

Jeg skal ikke gå inn på detaljene rundt dette. Det er mange som kan mere om dette enn meg, så det går å søke seg fram til oppdatert informasjon om opphavsrett og bildebruk på nettet.

Så hvor skal du få bildene fra? Det enkleste alternativet er kanskje å ta dem selv. Kanskje har du (som jeg) et relativt dyrt Nikon-kamera liggende som du bruker altfor sjelden. Ta opp fotohobbyen igjen og ta noen bilder.

Om du må ha mer spesialiserte bilder kan du kjøpe dem. Det finnes utallige bildenettsider som selger bilder. Noen er dyre, andre ikke. Men er det et spesielt bilde du MÅ ha, så kjøp det. Men selv om det er kjøpt må du som oftest kreditere opphavspersonen eller nettstedet. Slike bilder koster fra noen tiere til noen hundrelapper, så det velter ikke budsjettet ditt om du spanderer noen penger for å få det rette bildet i ny og ne.

Et annet alternativ er å spørre deg for blant folk du kjenner som har foto som hobby. Kanskje kan de la deg få bruke bilder mot kreditering eller en eller annen gjentjeneste. Det finnes også hobbyfotografer med egne nettsider som lar deg bruke bildene deres mot kreditering og kanskje litt markedsføring. Det er bare å spørre.

De fleste bildene jeg kommer til å bruke vil komme fra nettsteder som Pixabay og Unsplash Dette er sider som tilbyr bilder under en Creative Commons (CC0) lisens som gjør dem gratis å laste ned og bruke på bloggen. Det finnes flere slike steder, men jeg har kommet til at disse to har det beste utvalget.

Les lisensbetingelsene før du bruker bildene uavhengig av hvor du laster dem ned fra. Og er du i tvil om rettighetene, ikke bruk bildet.

Sosiale medier

Integrasjon mot sosiale medier er en viktig del av det å starte en blogg. Jeg velger foreløpig å benytte min private Facebook profil til dette. Med litt kontroll på innstillingene i Facebook er det fullt mulig å gjøre dette uten at alle følgere får fullt innsyn i mine matvaner. Senere går det å bygge en Facebookside for meg som blogger.

Når det gjelder Twitter, Pinterest, og Google+ velger jeg å knytte bloggoppdateringene til mine eksisterende profiler. Jeg har noenlunde kontroll på hvor privat jeg er på disse sosiale mediene og her ikke noe problem med å åpne dem for alle.

For LinkedIn sin del bruker jeg selvfølgelig min eksisterende profil. Men ikke alle blogginnlegg skal publiseres der. Og i tillegg må bloggen gjøres lett tilgjengelig for f.eks Feedly og andre nettsider og apper som skal kunne hente ut bloggpostene. Det finnes side opp og ned på nettet om hvordan dette skal gjøres, så jeg skal ikke plage noen med å forklare hvordan dette gjøres. Jeg har noenlunde kontroll på prosessen, men vet egentlig ikke helt enda hva som er den beste måten å få til dette på i praksis.

Og da er vi i gang

Jeg vil takke alle som har inspirert meg til å gå i gang med dette. Det er i første omgang dere som har gitt meg gode tilbakemeldinger på det jeg har publisert på LinkedIn Pulse det siste året.

Jeg setter pris på tilbakemeldinger, både på innhold og utførelse. Spesielt om noen finner noe tekniske finurligheter som kan eller må forbedres.

Og om noen finner fram til denne bloggen og leser den – kos dere.

 

Ønsker du å kommentere artikkelen, finner du kommentarfelt litt lengre nede på siden. Vil du heller kommentere direkte til meg kan du bruke skjemaet på kontaktsiden. I begge tilfellene vil jeg svare så fort jeg kan. Jeg setter også pris på om du deler artikkelen på sosiale medier.

Share
Tweet
Share
+1