Bergens Tidende hadde 20 desember 2015 en sak om et firma i Bergen som søkte etter en ingeniør, og som kun fikk tre søkere. Firmaet var Hjelpemiddelsentralen, som er en del av NAV, og til BT sier de at de er svært overrasket over den manglende responsen. «Hadde vi ligget langt ute i geografien skulle jeg skjønt det, men her er vi midt blant oljemiljøet på Kokstad. Det finnes flere ledige ingeniører, skal vi tro det som skrives om oljebransjen» sier avdelingslederen for Hjelpemiddelsentralen. Han sier også at «vi er på jakt etter en som har elektro eller mekanisk bakgrunn, som gjerne også har hatt personalansvar«.

Det finnes nok en del ingeniører med denne bakgrunnen som er på jobbjakt. Om de har funnet annonsen til Hjelpemiddelsentralen (den var kun publisert blant ledige stillinger på NAVs egne sider, men en skal jo lete der også), så er det veldig sannsynlig at de ikke har følt seg innenfor den målgruppen Hjelpemiddelsentralen er på jakt etter.

Artikkelen kan leses på Bergens Tidende, men siden den krever abonnement har jeg lagt en skjermdump her. (Åpner i nytt vindu). Der ligger også Hjelpemiddelsentralens stillingsannonse om du scroller langt nok ned.

Ta deg tid til å lese skjermdumpen av stillingsannonsen. Forestill deg at du er elektro- eller mekanisk ingeniør og fortell meg så hva i denne annonsen som frister deg.

Greit. Du vet ikke hva Hjelpemiddelsentralen driver på med, og som den gode ingeniøren du er prøver du å finne det ut. Du finner hjelpemiddelsentralen.no, men det er fylt opp med mengder av reklame og inneholder litt info om sentralen, men er laget av noen som kaller seg Nettopplysningen AS og som tydeligvis vil tjene penger på Google Adsense. Undersøker du litt mer finner du at domenet er til salgs med en prisantydning på €2300. De har riktignok gjort seg litt flid med å få det til å se ut som en slags offisiell side, men det er også alt.

Annen informasjon om Hjelpemiddelsentralen må du grave dypt på NAVs sider for å finne. Og der graver man ikke uten at man er nødt til det. Og det du finner forteller dessuten veldig lite om hvorfor en ingeniør skal ønske å jobbe der.

Annonsen slik jeg leser den, kommuniserer en ren administrativ mellomlederstilling. Ikke en stilling for en ingeniør som ønsker å gjøre «ingeniørting». Og er stillingen noe annet, så er det dårlig kommunisert. Og det er greit at man må omstille seg, men det var lite i den stillingsannonsen som lå innenfor det en praktisk ingeniør driver med og derfor uteblir også søkerne.

Rekrutteringskommunikasjon er vanskelig. Men å kjefte på jobbsøkere fordi man ikke selv klarer å formidle hva man er på jakt etter blir feil, og skaffer i hvert fall ikke flere søkere til neste utlysning.

Jeg kan forstå at internt hos Hjelpemiddelsentralen virket annonsen helt grei. Sånn blir det gjerne når man holder til innenfor sitt eget system og tror at alle andre vet hva man driver med og skjønner stammespråket.

Rekrutteringskommunikasjon er vanskelig. Men å kjefte på jobbsøkere fordi man ikke selv klarer å formidle hva man er på jakt etter blir feil, og skaffer i hvert fall ikke flere søkere til neste utlysning.Click To Tweet

Men vil man tiltrekke seg kompetanse fra andre fagområder og næringer, må man kommunisere i kanaler utenfor sine egne, forklare godt hva man egentlig er på jakt etter og ikke minst sørge for at det finnes godt med informasjon tilgjengelig for de som vil gjøre den nødvendige researchen før de søker jobben.

Og når man kommuniserer en stilling mot en målgruppe som ligger utenfor dem man tradisjonelt har henvendt seg til, må man også tenke nytt når det gjelder hvordan man formidler budskapet.

Jobben må beskrives for dem som ikke uten videre vet hva selskapet driver med, men som likevel skal bli fristet av annonsen til å finne ut mer og kanskje også søke.

Dette er en problemstilling mange bransjer og næringer som nå står overfor. De har sine bransjetidsskrifter og bransjenettsider som er fantastiske og lærerike informasjonskanaler som hittil også har fungert godt som rekrutteringskanal, men som er helt ukjente kommunikasjonskanaler for dem som nå søker jobb.

Hvordan skal disse best mulig få formidlet sitt budskap til den horden av kompetent personell som nå må omstille seg og som har kompetanse som er veldig relevant for bransjer og næringer som hittil har befunnet seg helt ytterst i periferien i oljeingeniørenes verden.

Denne kommunikasjonsutfordringen må man tenke veldig nøye gjennom før man kjefter på ingeniørene for at de er for godt «oljevant» og ikke søker jobbene som utlyses.

 

Ønsker du å kommentere artikkelen, finner du kommentarfelt litt lengre nede på siden. Vil du heller kommentere direkte til meg kan du bruke skjemaet på kontaktsiden. I begge tilfellene vil jeg svare så fort jeg kan. Jeg setter også pris på om du deler artikkelen på sosiale medier.

Tweet
Share
Share
+1